FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Friday, June 11, 2010

Suatu petang di McD......................

Semalam mengadu domba kat entry aku pasal handphone ku yang hilang..Hari ini nak mengadu domba pasal sim card nye pulak..hehe.. Actually bukan la pasal sim card semata-mata tapi ada satu kisah sedih yang aki nak share kat sini..Sampai aku pon rase nak menangis bila melihat kejadian tuh..

Begini ceritanya............

Aku cuba nak dapatkan balik sim card yang hilang tuh sebab aku sayang nombor tuh plus banyak transaction yang aku guna melibatkan nombor tuh..Jadiknya kalau aku tukar nombor lain,, segala benda-benda yang berkaitan aku kena tukar.. So, the most prudent step,, gi cuba dapatkan sim card yang lama tu semula la..

Walaupon time lunch hour kejap je,, tapi aku paksa jugak abg kesayanganku yg satu tuh teman aku pi celcom centre.. Ye r..dalam handphone tuh segala macam data ade..Kalo sim card aku pon dia guna,, memang naya la aku.. So,, lepas balik dari celcom centre perot aku pulak melonjak-lonjak nak makan McD.. Tak sedar diri lagi 20 minit nak masok keje semula.. Tapi tak pela..dah mintak izin dari bos masok lambat skit..hehe

Waktu dah nak abis makan tu la,, kejadian ni berlaku..di mana ada seorang makcik (lebey kurang baya mak-mak kite jugak), seorang nenek (mak kpd makcik ni tadi mungkin) dan jugak 3 orang anaknye yang kecik-kecik lagi..Diorang ni sume duduk sebelah meja yang aku duduk..

Pastu nenek tuh tunggu la kat kerusi and makcik tadi ngan anak-anak dia pi order la.. dapat je makanan makcik tu teros duduk kat tempat nenek tu tadi.. First ayat yg aku dengar (sebab meja bersebelahan and hanya dipisahkan ngan ukiran kayu la lebey kurang).. dengan nada yang agak menengking makcik tu cakap "Tangan tu jangan letak atas meja!!" aku yg lebey kurang terkejut tros toleh ke sebelah padahal mase tuh cik abang sorang tuh tgah syok membebel-bebel depan aku..huhu.. Aku ingat dia cakap kat anak-anak dia...Rupanye dia cakap dengan nenek tu tadi..Aku da terkejut..Takkan dia tengking mak dia tadi..??? So,, aku pon assume aku tersalah dgar..tapi aku tetap memerhati apa yang diorang buat...(sibok gila minah sorang ni kan?? Ala-ala mami jarum in da McD r..)

Again,, aku nampak nenek tu tadi cuba nak capai makanan atas meja..Lagi sekali makcik tu tengking "Sabarlah..cuba tunggu orang lain dulu..!!!!" Pergh..biarlah nenek tu nak makan..lagipon nak tunggu sapa lagik..anak-anak dia sume da ada depan mate kot.. So, aku jadik la pemerhati handalan..tapi...............
ayat ni yang wat aku memang terperanjat berok..berok pon tak terperanjat cam aku time tuh....Korang tau ayat seterusnya mak cik tuh kat nenek tu apa??
"Kuku da la hitam..tengok tu..Dah macam Hantu!!!!!"

Astaga...sampai hati dia cakap macam tuh...kot ye marah sangat pon kt nenek tu,, janganla marah tengking depan orang lain pulak....

Yang ni wat aku lagi sedih...Lepas makcik tu cakap cam tu.. dia tros amik makanan and bagi nenek tu sambil cakap " ha..nah makan ni..jangan amik orang punya!!!" korang tau apa yang dia letak??? fries setakat 5,6 ketul tu je..Kesian tau..Aku tengok muka nenek tuh masa makan.. memang aku terasa nak menitik air mata aku time tuh..tapi aku tahan je..Korang pikirla patot ke orang tua dia kasik bagi makan fast food????

Time tuh aku tros amik air and ajak abg kesayangan aku tuh bla dari situ.. mula-mula dia pelik jugak..tapi dalam kereta aku crita la pasal kejadian tadi..

Pada aku.....walau pon dia marah or tak suke nenek tuh pon jaga la maruah dia..jangan ditengking depan orang..mujur time tuh aku sorang je yang dengar...Nama pon orang tua..Bila kite dah tua nanti kite akan kembali semula ke perangai serupa kite baby dulu... aku memang tak tau apa masalah makcik tuh kat nenek tu..tapi walau ape pon..tanam la sikap menghormati apatah lagik time makcik tuh cakap,, anak-anak dia ada kat depan memerhati...satu hari tak mungkin anak dia akan buat pulak benda yg sama kat dia....


This story is not meant to discredit others. It can be a lesson to us to be more respect for older people especially in public.

p/s : sejak arwah nenek aku takde ni,, aku jadik semakin sensitif bila tengok orang-orang yang dah tua..=(




No comments:

Post a Comment

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment