FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Sunday, April 17, 2011

Cara Cik Yan jaga muka walaupun kulit muka ku tak se flawless model terkemuka. HEHE

Assalamualaikum!

Hari tu ada yang pm Cik Yan nak tanya macam mana Cik Yan jaga muka?? *Muahahaha*.Watdefishcake. Aku rasa muka aku ni macam hapa je. Bleh pulak nak tanya aku jaga muka macam mana.

Serius ni aku cakap, aku tak de lah pakai produk yang mahal-mahal sampai boleh 'mengoyakkan' wallet aku. Kalau produk tu tak bagi parut atau merosakkan kulit muka aku, aku akan guna lah sampai lah aku rasa nak tukar produk lain.

Mula-mula kesedaran timbul nak jaga muka time form 2. Tu pun sebab terpengaruh dengan kawan-kawan. Sebelum tu aku cuma pakai sabun cap susu kambing je kalau nak cuci muka. Tu pun ikut mood. Kalau rajin baru aku cuci muka. MUAHAHAHA lagi. Pemalas ya ampun kan aku ni.




Hah, ni lah dia sabun susu kambing yang aku guna dulu.

Sebijik sebentuk macam ni
Mujur jugak aku tak bertukar jadik wajah kambing kan





Lepas dari tu, tak mau guna sabun susu kambing lagi dah. Masa aku sekolah dulu famous dengan zaman temulawak. Dengan haku-haku sekali terpengaruh nak pakai. Masa tu memang aku rajin gila beli. Dari krim biasa, sunblock, night cream, macam-macam lagi lah aku beli. Tapi kejap je la. Time tu pun sekolah lagi. Nak beli banyak-banyak , bapak aku pulak merungut wallet dia pecah. HEHEHE. Cuma yang paling lama aku pakai cream dia dengan pencuci muka susu kambing dia. AGAIN!! Susu kambing lagik. Aku dengan kambing memang tak boleh dipisahkan agaknya.




Lama jugak aku pakai temulawak. Mak aku selalu cakap temulawak ni tak elok sebab bleh menghakis kulit. Lepas tu time Form 3 aku cuba pakai POND'S tapi tak berkesan. Muka aku jadi hitam and timbul ruam-ruam kat atas dahi. Cess..bedebah punya POND'S. Habis kesucian muka kau kau cemarkan. Lepas tu teruskan memakai temulawak tanpa mendengar nasihat mak. HAHAHAHA


Tapi sekarang, aku pun dah kurang pakai temulawak ni. Time praktikal dulu aku tukar pakai LOREAL. Boleh lah. Time dapat elaun. Boleh lah bergaya siket dengan jenama pencuci muka yang mahal. *Ayat tak bleh blah*


Lepas dah jadi sengkek, aku pakai balik temulawak. Lepas tu dah rasa malas nak cari kat Mydin (sebab kat Mydin, pencuci muka dia sangat murah. Nampak sangat aku ni kedekuuuut) aku tukar lagi pencuci muka. Yang ni memang aku guna sampai sekarang. SO, say NO to temulawak. Goodbye temulawak. 



Ni temulawak punya pembersih scrub.
Aku pakai pencuci muka macam ni jugalah ghupa dia.
Pembersih scrub ni sesekali je aku pakai. Tu pun kalau rasa nak pakai.






Sekarang, aku guna NANO White awakening snow wash ni menggantikan temulawak susu kambing yang dah jadi kenangan tu. Best jugak lah pakai ni. Yang bestnye agak murah siket dari LOREAL. HEHEHE





























Tapi, krim temulawak ni still aku pakai. Cuma kadang-kadang je. Tengok mood lah. Sebab selalunya aku selang seli dengan BB Cream Maybelline. Kalau rajin siket aku guna BB Cream. Kalau rasa malas yaa ampun dah datang, aku lagik suka menghabiskan stok cream temulawak aku yang dah bape kurun taknak habis-habis ni.






Belum pun habis aku paka dua-dua benda alah ni, and sekarang aku dah pakai benda lain. HAHAHAH

(^____^)



Nama dia Naturactor Foundation pulak. Ni semua gara-gara kakak aku yang pengaruh aku. Sebab aku tengok dia pakai nampak cantik gila. Mula-mula aku kutuk. Lelama aku pulak tergoda sekali. HEHEHE



Ni rupa Naturactor Foundation tu. Produk ni dari Jepun dan berasaskan tumbuh-tumbuhan semata-mata. Serius aku cakap, walaupun mahal tapi memang produk ni memang best. Muka nampak flawless gila. 
Sapuan dia lembut tak macam temulawak yang nampak melekit dan berminyak.
Kalau kau orang nak guna serius memang tak rugi. Tak payah beli foundation yang mahal-mahal, sebab benda ni pun boleh guna as make-up base. Lepas tu terus sapu dengan loose powder atau two-way cmpact powder macam Miyami or Pixy.
Oh, harga dia masa aku beli dulu RM 45. Boleh tengok kat internet. Ada orang yang jual lagi murah. Aku pernah tengok orang jual RM 25 tapi taktaulah ori ke tak. Nak tau ori senang je. Make sure ada hologram macam gamba kat bawah ni.




Basically, macam tu lah cara aku jaga muka. Kau orang mesti pening sebab aku suka tukar-tukar produk. Tak salah nak tukar-tukar janji tak merosakkan kulit muka kau orang. Aku pun bukan sesuka hati je nak tukar. Selalunya before nak try apa-apa produk lain, aku sapu kat bahu dulu sebab orang kata kulit bahu sama macam kulit muka. After 12 jam, kalau tak ada kesan merah-merah ke, ruam ke maksudnya produk tu sesuailah dengan kulit muka kau orang. Jangan tukar produk sesuka hati tau! Tak elok sebenarnya. (ni peringatan untuk diri sendiri je!)

After this pun aku nak continue je pakai Pencuci muka Nano White + Naturactor Foundation. Senang citer kan.




BABAI..


(^____^)




13 comments:

  1. manja sebenarnyer pernah nak try guna naturactor tapi manja buat research cikit, ade yang made in china and made in jepun. harga boleh dapat dalam rm15 pun boleh. tapi takut kena tipu Manja x jadi beli.

    ReplyDelete
  2. kalau kulit takde masalah, tak sensitif & takde jerawat, ok kot kalau nak tukar2 produk & guna macam2 produk. tp kalau yg kulit bermasalah tu, rasanya tak boleh la nak tukar2 produk. kena cari yg betul2 sesuai ngan kulit & boleh merawat masalah kulit. ka cik yan? hehee~ ;)

    ReplyDelete
  3. @Manja (let it be my sweet name)

    owh yeke..mula2 cik yan pun takut2 jugak
    tp my sis ckp nak beli mmg kne tgk betol2. n tempat cik yan beli ni pun my sis kenal..tu yg ade confident sket..skang ni nak beli ape pon kene hati2..byk sgt tiruan dah..

    ReplyDelete
  4. @Nini Mohd

    hehehe..betol.betol..
    cik yan memang sokong 100%..
    tp sometimes even produk tu bagus mane pun tetap tak sesuai untuk certain2 kulit..

    ReplyDelete
  5. nice lah!..

    singgah la belog fad ea..

    tinggalkan jejak..

    cewaahhh..

    ReplyDelete
  6. wow! cambest jee naturactor tuuu..
    yan beli online ke??
    teringin jugak nak merasa muke flawlesss.hehehe

    ReplyDelete
  7. @fad ali

    mekaseh fad..=)

    nnt cik yan datang siap tinggalkan jejak kaki kat situ ye..=)

    ReplyDelete
  8. @Cheno Chenonet

    Cheno!!!=)

    haah, best naturactor tu..
    yan beli kat my sis punye member..
    skang kat internet banyak..
    especially kt fb...
    jom kite pakai ramai2..=)

    ReplyDelete
  9. yan, akak nak tanya eh. sbb dulu pernah baca pasal isu temulawak yg menggunakan bahan2 kimia berlebihan. keluar paper masa tahun 2006-2007 kalau x silap. skrg dah lulus ke? bukan apa, kalau ikutkan dulu kesan temulawak menghakis kulit. akn dtg kulis menipis dan x ingt kesan2 sampingan yg lain. tp mmg pernah ada isu ttg temulawak.

    ReplyDelete
  10. @Nini Hartini

    haah kak..
    memang betul pun isu tu..cuma kite ni yg degil siket..
    still nak pakai..sebab ms tu taktau produk ap yg sesuai dengan kite..2 yg kite taram je..lame jugak la pakai..sekarang, baru dtg kesedaran nak stop guna..ramai kawan2 kite guna.tp kesan dia xnmpak lg..mungkin akan dtg kot kesan kulit menipis tu nmpak...

    ReplyDelete
  11. @Cik Yan
    owhh...bukan ape kan, takut je kalau ada kesan sampingan. tp klu rasa ok, x jd masalah. tp mmg klu blh jgn jd penggunaan wajib (hari2)..akk prnh terbaca entry sahabat ni. psl kulit muka dia menipis dan penuh bahan kimia gara2 selalu bertukar produk. kulit ni sensitif sbb tu kite kne jaga bebetul..

    hope yan x alami apa2 y menyebabkan klit bermasalah.

    ReplyDelete
  12. @Nini Hartini

    hurm..tu lah harap2 tak jd ape2..
    sakng ni mmg dah stop guna temulawak..cuma nak habiskan stok je..hehehe


    thanks kak nini 4 ur advice..=)

    ReplyDelete
  13. Tapi kesian kepada mereka yg ada masalah kulit seperti jerawat degil, batu dan bisul. Semua pencuci seakan2 tak 'lut'. Oleh itu, kepada yg bersedih hati, tersiksa mengenangkan masalah kulit, tk perlu risau sb jalan solusi ada di:

    Rawatan Menghapuskan Sarang Pembiakan Jerawat Degil

    Semoga info tu membantu menolong memberi sinar bermakna dihari2 mendatang. Thanks.

    ReplyDelete

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment