FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Friday, June 21, 2013

Kisah Tunang Yang Dah Hampir Expired. Part #1

Alhamdulillah. Tak sedar dah masuk sebulan bertunang. Dengan ini secara rasminya, saya telah bergelar puan. Eh, apekehal pulok kau ni yop! OK, kidding je.

Secara rasminya saya telah di booked oleh encik “MILO”. In shaa Allah, semoga Allah pelihara hubungan ini dari sebarang fitnah mahupun syak wasangka. Dan mudah-mudahan urusan kami untuk membina masjid itu dipermudahkan. Amin.

Memang sebut pasal tunang ni selalu nampak mudah. Ala, apa yang susah, sediakan barang hantaran, kedebak-kedebuk semua tu, lepas tu rombongan lelaki hantar tanda. Lepas tu emak kepada pasangan lelaki sarung cincin. Saat cincin tu kat hujung kuku jari manis lagi, sah! Kau dah jadi tunang orang. 

Even dalam Islam pun, saat lelaki masuk meminang dah pihak perempuan bersetuju, ianya telah dikira sebagai pertunangan.

Tapi, kau tau jelah Gayah Oi,, orang Melayu sekarang semua yang simple jadi benda remeh. Semua yang basic celah gigi je boleh jadi complicated tahap maksima.

Bertunang sekarang pun perlu fikir doorgift, perlu fikir mini pelamin, perlu fikir catering, bla.bla.bla. Dah macam kenduri kahwin kan. Termasuk lah si tukang taip entry ni. Kemain bercerita tapi sebenarnya nak mengata diri sendiri.  HEHE

Tapi masih ada juga lah kesedaran kesumat dalam hati. Walaupun nak itu, nak ini, masih jugak aku berkira-kira sebab bukan nya kerja aku cop duit pun. Jadi lebih baik kalau kita DIY sendiri. Sometimes, DIY ni bukan tujuan nak jimat semata. Tapi, percayalah bila kau lihat hasil tangan kau sendiri. Time tu confirm kau akan rasa menyesal “kenapa dulu aku tak bukak butik pengantin je” cewah. Walaupun subjek pendidikan seni kau time sekolah dulu selalu dapat C. HAHA. 

Kreatif bukan dikira pada lakaran je tapi kalau kau boleh keluarkan idea yang lain dari yang lain. Pendek kata otak orang lain tak mampu pikir tapi otak kau yang  1MB tu boleh pikir, automatic, kau dikira KREATIF!




Nah, aku tak cakap aku ni memang gifted. Tapi tengok hasil nya, macam nampak lah aku ni KREATIF. HAHA. Masuk dalam bakul lepas tu angkat sendiri.

Untuk mini pelamin ni. Takdelah sampai beriban habis sebab aku sendiri rasa tak berbaloi. Majlis 3-4 jam tapi berjuta habis walaupun orang akan kata “ala Jenab, sekali seumur hidup kot”

Sebab bukan dua kali seumur hidup lah, aku dengan rasminya buat keputusan nak DIY sendiri je. Sebab aku nak buktikan pada cikgu pendidikan seni aku yang aku sebenarnya boleh dapat A+ time subjek lukisan dulu. HAHA.


Rough cost yang terlibat untuk projek mini pelamin ni.


  1. Backdrop Pink & Cream – aku sewa dari Kak Linda. Sebab dia ada cradle business. Siapa yang berminat boleh tengok blog dia kat sini. Pakej dia memang harga kasih sayang. So siapa area KL yang nak buat majlis berendoi tu boleh call Kak Linda.
  2. Kain bulu soft pink & soft purple – aku beli dekat Kamdar. Harga semeter dalam RM22++ Tapi masa tu ada diskaun so boleh dapat less 10% diskaun lah. 
  3.  Bantal empat segi -  ni takde cost sebab aku rembat mak aku punya yang selalu letak kat sofa. HEHE
  4. Kerusi -  Percayalah! Yang ni sebenarnya bukan kerusi tapi lebih kepada meja kayu. 2-in-1 function! Pun sama. Rembat mak punya. HAHA
  5. Kain bulu ada polka dot – Percayalah sekali lagi! Yang ni adalah selimut bulu-bulu tu. Aku beli dekat uptown danau kota. RM 25. HAHA lagik!
  6. Pasu bunga kiri kanan – Ikea mari. Murah je. Both around RM15.
  7. Paper lantern – Aku beli dekat Petaling Street. Jenuh aku google sebab nak cari yang murah dan dekat dengan ofis. Gigih jugak aku jalan kaki membakar muka yang semakin gelap ni sebab nak cari kedai dia
  8. Lampu ‘pocong’ – Made from Ikea. Yang ni specifically beli bukan sebab nak hias pelamin tapi memang nak beli sebab nak letak rumah aku satu, then bagi kat kakak aku satu.
  9. Bunga – First time lakaran aku takde pun bunga-bunga ni. Tapi lepas dapat feedback dari orang, semua cakap letak bunga sikit. Maka, gigih lah aku geledah almari mak aku nak pinjam stok-stok bunga dia yang macam-macam jenis tu.

Maka, overall kos untuk mini pelamin ni less than RM200. Murah kan. Sekarang fikir. Boleh dapat double satisfaction ke tak?

 Ok bai!

 Dah jadi tunang orang ni, maka perangai haruslah jaga kan!




2 comments:

  1. DIY sgt menjimatkan. fae tunang and kahwin dulu pun ade DIY jugak sbb taknak pembaziran melampau. hihi. btw, congrats! :)

    ReplyDelete

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment