FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Thursday, January 28, 2010

Aku wanita biasa.

Naper ppuan slalu dikaitkan ng memasak?? Aku sbg ppuan rase tensyen gak..asal masak je tuju kt ppuan...asal ppuan je pegi balik bab masak..ape laki2 xleh ke pegang senduk periuk segala yg kat dapor tuh.. bukan la haper.. zaman cyber yg canggih skang ni.. laki bini kene keje kn..bayangkan la ppuan y da penat2 keje kt luar tuh blik nk kene masak plak..kang kalo x masak komplen..mule cari len..nak pakai bibik..lagi masalah bile majikan sekali di kebasnye..ops..sebelom tuh entry ak bukan la nak marah2 kaum laki pasal bnda ni kay..bacer dulu sampai abis..

Kalo korang perasan..kebanyakan chef2 kt luar tu terdiri dari kaum adam ni..huh salute abes la kt diorang ni.. see..sape kate owang laki2 ni xleh masok dapor..antara nak or taknak je..bak kate owang tue..nak 1000 daya..xnak 1000 dalih...tp aku rase cm sweet gile je bile laki masok dapor nie..alala..ng badan ala rain ttbe kene pegang periuk belanga..hehe kn chomey tuh..lagi besh bile laki masak kn tok ppuan..esok wife masak tok husband lak..pastu kt dapor siap ader job rotation tok masak2 nie..

Aku suke masak ke??haha..jgn tanye la..sape kate aku xpandai masak..aku reti r..masak air..masak megi..masak nasik (tupon ikot nasib r) haha..bukan la nk kate aku kuno tahap dewa tatau masak..antara aku ng akak aku..aku lebey cenderung ke arah bab2 masak ni.. kalo akak kau die suke kemas2...kkdg bile blik umah ader gak niat nk masak..tp bangun pon matahari da tegak kt kepala cmane nk tolong mak masak..sebab mak aku kalo wat keje cam lipas kudung..laju je..toleh sekejap da shiap sume..mak aku pon kalo masak xsuke ader owg kacau dia kt dapur dia tuh..sifat nie aku ader warisi sket sbb kkdg time mood aku nak memasak..aku xsuke ader org campur tangan..nnt x keruan seh idop ak..baik2 nk masok gula temasok garam lagi haru kalo aku letak julap ke..kan sape susah nanti..

Bnda yg aku jarang masak yg lauk pauk la..sbb aku slalu bepeluang wat kek ke biskut raye ke..pemanis mulut ke..makanan waktu petang2 ke..kalo aku masak lauk alamatnyer xder owang nak makan sbb kt umah tu ader bape owang je..masing2 ader yg xmkn tu la..x mkn ni la..hah masak la sdiri ko..senang cite..ak plak bile da memasak lagi suke bg owang len makn sbb 1 kepuasan pd kiter bile owang len rase air tangan kite.. ayah aku plak rock abes..kalo x masak..selamba je dia bermastautin kt kedai mamak depan umah aku tuh..xder hal..tu la kkdg mak ku pon da mls nk msk2 sbb mask nasik pon xpenah abes..

kkdg bapak aku puji la.”bagus gak ko balik..merasa sket ayah mkn bnda len2 ni” hahaha..ayat tuh ayah aku tuju kt mak aku tuh..sbb mak aku tgah jage mknn ayah aku..da terlebey berat badan kowt..

Dulu tros terang mmag la bebal gile ak masak2 ni.. penah bapak aku soh rebus ubi kayu..time tuh da siap kopek r..of course ayah aku yg wat..pastu dia soh aku rebus.. aku pon masokkan ubi dalam periuk n ng selamba nyer tros letak atas dapur gas..1/2 jam pastu kowt bapak aku p dapur balik tros dia teriak cm tarzan da..
”yan apesal ko rebus ubi ni xder air..camaner nak empuk

ape lagi aku pon jd bahan ketawa petang tuh..adik aku nak terguling2 atas lantai da..aku??wat muke seposen.”owh nak rebus kene pakai air ea..”..

hampeh je.bengap tol aku nie..name pon rebus..mesti la gune air..ap bgus punya pertanyaan..huhu..

1 lagi experience aku..waktu tu arwah nenek aku ader lagi..kebetulan ader kenduri kt kampung..tinggal atok aku sowang ng aku je kt uma..konon2 nak jadi cucu yg bek..aku nmpak sayur sawi dalm fridge..cheh nk masak tok atok aku la konon.. pastu ak siap sedia ng sume bda cm yg bese nenek aku wat..nak wat ala2 sayur air la..aku masok ikan bilis+bawang yg aku da tumbuk...pastu tros msok air..sambil tnggu mendidih tuh..aku nengok r..pesal pelik semacam je nie..aku pon pk ratus2 kali..nak masok kn sayur ke x nie..kang x sedap bazir plak..ak pon xmkn sayur..btol ke ape ak wat nie..ak da konpius..las2 aku angkat periuk tu tros ak buang..sayur yg x sempat masok periuk tu ak simpan blik dlm fridge n tnggu nenek ak balik..las2 aku goreng telur je tok atok aku..makan ng kicap..hahaha..nasib la tok dapat cucu cmni..huhu..rupenye sayur yg aku nk wat td aku lupe letak sikit minyak dulu..sbb tu rase cm payau hbs..huhu..

So, tok anak2 gadis kt luar tuh..jgn pandang remeh hal memasak nie..at least mulekan sket2 dari skang..sedap x sedap blkang citer..aku pon tga berusaha mengumpul resipi..so time aku kawen nnt xla laki aku kene mkn luar je..huhu..skarang ni wpon still xleh pegang degree in masak2 nie..tp aku still leh bangga ng pencapaian aku compare time bengap2 tatau haper2 dulu.. at least abg kesayangan ku yg sowang tuh penah merase gak air tgn aku wat cookies dulu..kembang ati aku bile dia puji ”shedapneyr..cam famous amous”..wah class gitu..ahahaha..pape pon..aku cuba tok blaja lg..aku pon syok memasak..buhkan x suka tahap gaban ke..impian aku nk wat ............................. (owh xleh diceritakan di sini..kantoi r nanti) hahaha..=)

No comments:

Post a Comment

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment