FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Thursday, March 04, 2010

Sebelum dan sesudah..


Sebelum remaja di belai ibubapa
Di beri apa yang minta
Sesudah remaja dia kenal dunia
Tak nak ikut cakap ibubapa

Sebelum dapat kerja
Mahu tekun bekerja
Sudah diterima cuti dan mc saja
Sebelum dapat gaji
Nak jimat tak nak rugi
Sesudah dapat gaji
Duit habis dijoli
Duit habis dijoli
Di sana sini

Sebelum kahwin dia
Janji nak hidup sama
Sudah berumahtangga
Hilang entah kemana
Kata ke pejabat
Rupanya dia ligat
Cari-cari calon
Hendak cukupkan empat
Hendak cukupkan empat
Dua dah dapat
Tiga dah dapat
Empat tak sempat

Sebelum bekeluarga
Jalan-jalan berpimpin tangan
Pegang bahu tak mahu lepas
Sesudah anak tiga
Dah mula rasa
Nak pimpin tangan isteri pun dah naik malas
Suami sebatu di depan isteri di belakang

Sebelum dapat susah
Dia tak ingat sejadah
Begitulah lazim sifat manusia

Hanya ingat Tuhan bila
Di dalam kesusahan
Elakkan diri dari bersifat demikian
Tuhan tidak suruh kita ikut perangai syaitan
Tuhan tidak suruh kita ikut perangai syaitan

Kamu sume penah tak dengar lagu ni?? Senari-Sebelum dan sesudah.. Aku sangat suke lagu ni waktu senario tengah meletup-letup naik n menjadi tersangat la femes amous nye.. Sebabnyer.. lagu ni ade unsur-unsur kehidupan seharian kite.. Name pon manusia.. Semestinya kadangkala kita suka beri harapan palsu pada diri sendiri..

Contohnya.. First paragraph dalam lagu ni..

Sebelum remaja memang mak ayah manjakan kite.. Ape yg kita nak sume mak ayah akan cuba tunaikan.. Even kalau kite mintak kapal selam pon mak ayah akan seboleh-bolehnye cuba dapatkan untok kite dengan harapan apa yang mereka invest untok kita sekarang berbaloi pada mereka in future.. Maksud paling simple nye kenang jasa mak ayah la.. Tapi berapa percent je kekadang yang kita akan jasa mereka sume?? Buktinya bila dah senang lenang dewasa ni,, mula la tinggalkan mak ayah kat old folks centre.. (harap aku tak begitu la).. ustaz aku kat sekolah dulu selalu cakap. "Mak ayah boleh bela anak-anak sampai berbelas-belas,,tapi belum tentu anak yg berbelas-belas ni boleh bela mak ayah yang satu ni"


Tapi apa yg aku nak cuba kongsikan paragraph yang aku bold kn tuh.. hehe.. walaupun belum ade experience dalam alam rumah tangga ni,, tapi aku tengok zaman sekarang ni dah sinonim sinonam (uiks peribahasa baru ke??) sangat kes2 divorce ni especially artist la.. Ish..ish.. diorang ni tak sayang ke duet yang berjuta-juta dah melesap tok wat kenduri tuh.. If tak mau baik la sedekah je tros.. tak pon bagi aku.. Bleh aku p beli tempe goreng cecah sambal kicap..kan dapat pahala...


Bile bab-bab divorce ni,, sape yg patot dipersalahkan?? Suami nye ke?? Isterinye ke?? Or salahkan ibu mengandung?? pehal lak.. tader kaitan langsung..huhu.. Kekadang bukan itu mereka mahukan.. Tapi selagi boleh cari jalan penyelesaian apa la salahnye kalo masing-masing mengalah..

Okeyh aku pon tak leh nak komen lebey2 kat entry ni sebab orang kate kalo kite selalu asyik mengata pasal orang nanti kene batang hidong sendiri.. Ish tak mau la.. aku nak laki aku nanti leh jaga aku sampai aku mati..hehehe..

Untuk para isteri or sang suami or kekasih-kekasih sejati yang menghadapi masalah kecurangan ni, mari kita tonton video ini..hehe..Andai mereka curang beginilah caranya..hehe






No comments:

Post a Comment

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment