FOLLOWERS GIGIH

HARTA KARUN AHMAD ALBAB

Monday, January 25, 2010

DIET oh DIET

DIET..
satu perkataan yg cukup sinonim ng wanita-wanita yg menjaga ketrampilan diri..huhu..(termasuk tuan punya badan yg wat entry nie..hahaha). kkdang aku nengok taksub bena nk trnkan berat badan dlm tempoh yg singkat nie..ish xleh la..lemak kalo da tepu dlm badan tuh susah nk kuar..mcm aku gak la..hehe..

aritu aku p timbang kt bilik member aku..bilik dia ader timbang sket punya canggih..siap leh tau bape byk lemak dlm badan,,bape berat daging...n aku ng banggenye nk bgtau berat lemak aku da TERLEBIH 5 % (normal 22 kg tp aku punya around 25 gitu la..sket je kn)..hahaha..
Yan temok!!!

Oleh yang demikian rupe..aku pon bertekad..ala2 nk melancarkan diet mati-matian la kunun2 nye..hampeh je.. 1 ari je azam tuh..da senget2 badan aku..las2 aku pikir..argh biaq la..janji badan aku sehat..huhu.. Tapi apepon aku tetap cuba untuk turunkan kadar lemak dlm badan..sbb bair berat daging jgn BERAT LEMAK..huhu..
jom nengok makanan-makanan yg leh membakar lemak nie..

AIR SEJUK – confirm air bnda penting dlm hidop yg kite ptot amik x kire la tga diet ke x..bezanye.. kalo kite minom 8 gelas air sejok yg da disejukkan sehingga 4.5 darjah selsius sehari boleh bakar 200 kalori same cm kite berlari 4.8 km..husyo..xyah r susa2 nk jog cmni..leh tdo n minom air sejok je ari2..haha

TEH HIJAU – dalm teh hijau ade kandungan ekstrak ‘cannatic’ ng asid ‘gymnemic’ yg amat la bgos tok kurangkan perasaan kebulur yg meluat-luat ng bnda2 manis ni. Teh hijau gak boleh mempercepatkan metabolisme n bakar kalori lebh byk..Tapi..kalo Teh merah ke..teh kuning ke..teh biru ke aku tatau la ye..

LIMAU OR CUKA – hish bnda masam ni...mkn limau atau ambil 1 sudu teh cuka boleh melambatkan rasa lapar.masalahnye aku da la xmkn buah..pastu soh mkn cuka??ish2..bau pon da x tahan..

LADA ATAU CILI – yg ni confirm x leh..coz aku ni bukan la kebal ng bnda2 pedas.tp aku cite gak..kot2 kt luar tuh ader peminat tegar lada/cili kn. Lada or cili mengandungi ‘capsaicin’ yg leh tingkatkan suhu badan sampai leh bakar kalori..tula owg tua2 ckp kecil2 cili padi..wpon kecik tp mantap beb..

HALIA – okeh2..ttbe teringat member aku sowg ni suke sgt minom teh halia.asal p kedai je order teh halia.. sampai aku pon panggil dia teh halia..jahat tol manusia sowg nie..huhu.. halia ni cam cili td gak la..boleh tingkatkan suhu badan n rangsang pemabakaran lemak dlm badan.. Okeh..tu jela kot yg boleh share..selamat mencuba ye kawan2..=)

No comments:

Post a Comment

Cicakman, kluangman, spiderman, superman
Dah bace jemputlah bagi comment